Kategorie:

Reklama:

2 maja 2016
Krótka wizyta w Ojczyznie
Adam Gajkowski (tekst i zdjęcia)

Spotkanie z Szefem Kancelarii Prezydenta p. Ministrem Adamem Kwiatkowskim odbyło się w dniu 21 kwietnia w godzinach wieczornych, na które udałem się z ks. Prowincjałem Przemysławem Karasiukiem SChr. Rozmawialiśmy o sprawach związanych z potrzebami Polonii w Australii oraz o tym jak nasza współpraca powinna przebiegać. Spotkanie trwało ponad godzinę. Na krótko swoją obecnością zaszczycił nas Pan Prezydent Andrzej Duda. ks. Prowincjał Przemysław Karasiuk SChr otrzymał z rąk p. Prezydenta flagę dla Ośrodka Jana Pawła II w Canberra.

Rano w piątek 22 kwietnia w imieniu Stowarzyszenia Nasza Polonia wręczyłem Panu Ministrowi Mariuszowi Błaszczakowi Krzyż Golgota Wschodu. W czasie spotkania poruszyliśmy między innymi potrzebę lustracji Polonii jak i instytucji z nią związanych.

W piątek 22 kwietnia około godziny 17.00 zajechaliśmy do Torunia. W sam raz na wspomnienie senator Anny Marii Anders o swoim ojcu generale W. Andersie. Pani senator wymieniła uratowanie rodzin polskich żołnierzy i sierot jako najważniejszą bitwę generała Andersa. Wieczorem Trio Zayazd dało krótki koncert pieśni patriotycznych.

W sobotę przemawiał między innymi Szef Gabinetu Prezydenta Andrzeja Dudy Minister Adam Kwiatkowski oraz przewodniczący sejmowej komisji do spraw łączności z Polakami za granicą poseł Michał Dworczyk. Wraz z Aleksandrem Oczakiem w imieniu Stowarzyszenia Nasza Polonia wręczyłem Krzyże Golgota Wschodu kpt.inż. Zbigniewowi Wysockiemu prezesowi Stowarzyszenia Morsko Gospodarczego im. Eugeniusza Kwiatkowskiego oraz pani Maryli Adamus wydawcy tygodnika Nasza Polska.

Ks. Przemysław wziął udział w programie Telewizji Trwam Rozmowy Niedokończone. Wieczorem wygłosiłem referat o Pawle Edmundzie Strzeleckim, w trakcie którego wyświetliłem urywki filmu o Naczelniku Kościuszce produkcji Kościuszko Heritage. Referat uświetnił także Lech Makowiecki piosenką o Naczelniku.

W nocy udałem się na dwugodzinną audycję do Radia Maryja. W niedzielę od rana byłem bardzo zajęty, ponieważ prowadziłem trzy panele dyskusyjne. O Ignacym Paderewskim mówił bardzo ciekawie p. Marek Dłużewski a wspaniale uzupełnił jego wystąpienie Lech Makowiecki. Profesor Zdzisław Jan Ryn opowiedział nam o innym wielkim Polaku Ignacym Domeyko.

Aleksander Oczak, działacz opozycji demokratycznej, współzałożyciel i wiceprezes Stowarzyszenia Nasza Polonia w Sydney został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski

Po obiedzie udaliśmy się na zwiedzanie wciąż budowanej świątyni Maryi Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II - imponująca budowla. Kilka fotek zamieszczę przy następnej okazji. Nastęnie głos zabrał p. Minister Jan Dziedziczak mówiąc o relacjach macierzy z Polonią i Polakami za granicą, a Minister Jan Szyszko opowiedział o sukcesach polskiego rządu w sprawach związanych z pakietem klimatycznym.

Komisja Uchwał i Wnisosków przedstawiła dokument posumowujący XIX Forum Polonijne zamykając w ten sposób obrady. W Gdańsku wylądowałem około godziny 20.00. W poniedziałek kilka spotkań towarzyskich z kolegami z Solidarności i nie tylko. Wieczorem natomiast kolacja u Lecha i Bożeny Makowieckich, na którą zabierają mnie Andrzej i Ania Kołakowscy.

We wtorek koło południa wyjazd do Warszawy. W środę o 13.00 jeszcze tylko jedno jakże ważne spotkanie w MSZ z panem Ministrem Janem Dziedziczakiem. Rozmawialiśmy o sprawach ważnych dla Polonii australijskiej jak i dla Polaków na Kresach.